Friday 10 August 2012

Kau Tetap Milikku - Bab 8

Maaf ye, buat suma followers tertunggu-tunggu. Busy sikit lately ni...So, enjoy this new entry ye....;)



BAB 8

Sepanjang perjalanan ke rumah Arina, suasana sunyi di dalam kereta. Cuma kedengaran muzik yang dipasang Haris tadi. Arina masih memandang ke luar tingkap. Langsung tidak memandang ke arah Haris. Haris pula masih menumpukan pemanduannya. Sesekali dia menoleh ke arah Arina. Haris tahu Arina tidak mahu membincangkan tentang apa yang telah berlaku antara mereka. Perasaan kesal terselit di hati Haris ketika itu.

Arina terus keluar dari perut kereta ketika Haris memberhentikan keretanya di hadapan rumah Arina. Langsung tidak berkata apa- apa ataupun menoleh ke belakang, Arina terus masuk ke dalam rumah dan menguncinya. Air mata tiba-tiba mengalir keluar membasahi pipi Arina bila dia teringat kembali apa yang berlaku malam tadi.

Haris kembali ke rumahnya dan terus merebahkan badan ke atas katilnya. Katil yang menjadi saksi segala yang berlaku antara dia dan Arina malam tadi. Haris masih tidak dapat melupakan Arina. Tidak pernah dia merasakan sebegini bila bersama perempuan. Selalunya bila bersama, Haris tidak akan mengingat kembali apa yang telah berlaku keesokkan harinya. Fikirannya akan memikirkan benda lain bukan perempuan yang ditidurinya. Berlainan dengan Arina. Haris masih teringat setiap yang berlaku antara dia dan Arina. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia boleh bersikap sebegini bila dengan Arina.

Arina masih memikirkan kata-kata Haris itu. Berkahwin dengan Haris?..... Dia sebenarnya tidak sanggup untuk menempuh kehidupan selepas berkahwin nanti. Dia takut jika dirinya dijadikan hamba selepas kahwin. Mungkin Haris, mungkin mamanya. Dia tidak sanggup melaluinya. Banyak cerita-cerita yang didengarinya sebelum ini mengenai perkahwinan orang kaya dan orang biasa ni. Perbezaan taraf hidup Arina dan Haris seperti langit dan bumi.

Sekarang ini Arina cuma berasa risau sekiranya dia disahkan mengandung. Jika itu berlaku, dia tiada pilihan lain selain......

  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------            
Tiga bulan berlalu......

“Linda, aku dah dapat kerja kat company tu. Diorang dah call tadi suruh aku mula kerja esok. Yahooooo.” Gembira hati Arina bila dia mendapat panggilan dari sebuah syarikat terkemuka di Kuala Lumpur untuk bekerja di sana. Arina terus mendapatkan temannya, Linda yang berada di dapur memasak.

“Baguslah. Nasib kau tak terus menjadi penganggur yang berjaya kan.” Linda sempat memerli Arina. Dia masih menjadi teman serumah merangkap rakan baik Arina. Linda dan Mimi menjadi tempat Arina meluahkan segala apa yang dialami selama ini. Mereka inilah yang banyak memberi sokongan kuat kepada Arina untuk meneruskan hidup.

Arina awal-awal pagi lagi sudah menyiapkan diri untuk mula bekerja di tempat baru. Dia yang sudah hampir dua bulan tidak bekerja merasakan sungguh rindu dengan persekitaran di tempat kerja. Bukannya dia diberhentikan kerja, cuma dia yang telah membuat keputusan untuk berhenti kerja. Arina mahu lari dari segala-galanya. Bukan sahaja dari Haris, dari Farouk juga. Dia tidak mahu Farouk tahu tentang apa yang berlaku pada dirinya. Peristiwa hitam itu cuma dikongsi bersama orang-orang terdekatnya sahaja. Arina bukan sahaja berhenti kerja, tetapi juga berpindah ke rumah lain. Linda dan Mimi jugalah yang sama-sama membantu Arina. Mereka bertiga masih tetap tinggal bersama.

“Cik Arina, sila masuk. Dato’ sedang menunggu di dalam.” Tiba-tiba datang seseorang menyuruhnya masuk ke dalam sebuah bilik. Rasa takut timbul bila nama Dato’ disebut. Kena berjumpa dengan orang besar di syarikat ini. Risau Arina. Setahunya dia cuma memohon kerja sebagai kerani sahaja. Takkanlah kerani pun kena berjumpa dengan Dato’. Monolog Arina sendiri.

Dengan kaki kanan berserta sedikit doa yang Arina tahu, dia membacanya sejurus melangkah ke dalam bilik itu. Sememangnya dia amat terkesima bila melihat bilik tersebut. Memang gaya bilik yang sungguh eksklusif. Sesuai untuk seseorang yang berpangkat Dato’.

“Selamat pagi Dato’.” Arina masih berdiri kaku di hadapan seorang wanita yang bergelar Dato’. Sempat Arina melihat tanda nama yang diletakkan di atas mejanya. Dato’ Mahizan binti Ahmad.

“Sila duduk Arina.” Lembut sahaja suara wanita dihadapannya.

Arina tersenyum seraya mengangguk. Dia menarik kerusi dihadapannya untuk duduk. Dirasakan tangannya masih sejuk seperti tadi. Mungkin suhu bilik yang terlalu sejuk atau mungkin dia takut bila berdepan dengan orang-orang besar seperti sekarang ini.

“Ok Arina...Awak tahu kenapa awak kena jumpa dengan saya?.” Tanya wanita tersebut sambil matanya masih melihat resume Arina yang diletakkan di atas meja.

“Saya tahu awak mohon kerja sebagai kerani. Tetapi sekarang ni saya lebih memerlukan seorang setiausaha. Tugas awak membantu PA saya. Dah lama dia menjadi PA saya. And she is a very good in work. Dia tahu apa yang saya nak, apa yang saya suka or tak suka. Semuanya dia tahu. Cuma sekarang ni dia tak berapa sihat. Jadi saya taknak dia buat kerja terlalu banyak. Awak, Arina kena bantu dia.” Arina cuma mendengar segala yang diperkatakan oleh bos barunya itu.

“Hasnah, masuk.” Selepas itu, Arina mendengar bunyi ketukan pintu dan terasa seseorang sedang berjalan masuk menuju ke arah mereka.

“Ok, Hasnah. Kenalkan ini Arina. Your assistant. So, sekarang ni you ajar dia apa-apa yang patut. And by the way Hasnah,sayaI ada meeting pukul berapa pagi ni?.” Selepas memperkenalkan Arina kepada Hasnah, terus Dato’ bertanyakan kepada Hasnah tentang mesyuarat pagi itu.

Hasnah sempat berjabat tangan dengan Arina dan terus menerangkan tentang mesyuarat pagi itu kepada Dato’.

Selepas Dato’ beredar untuk menghadiri mesyuarat di luar, Hasnah menunjukkan meja Arina. Mejanya terletak bersebelahan dengan meja Hasnah. Senang untuk Hasnah memberikan kerja kepada Arina kelak. Dan senang juga untuk Arina bertanyakan apa yang dia kurang jelas tentang kerja. Di sebalik itu, senang juga untuk mereka berbual-bual nanti. Hasnah kemudian memperkenalkan Arina kepada staf-staf lain.

“Arina, jom makan. Kak Nah tunjukkan mana cafe. Nanti senang Arina nak gi makan breakfast or lunch kat sana. Jom. Kerja tu kejap lagi sambung. Jom.” Ajak Hasnah bila melihat Arina tekun membuat kerja yang diberinya tadi. Arina pun tidak perasan masa berlalu dengan cepat.

“Kejap ye Kak Nah. Arina tutup fail-fail ni dulu.” Seraya menutup semua fail-fail yang bertaburan di atas meja Arina.

Mereka menuju ke cafeteria yang terletak di aras bawah di bangunan tersebut. Ramai juga orang yang makan di situ. Kata Kak Nah, makanan di sini sedap dan yang penting murah. Nasiblah Kak Nah faham keadaan aku sekarang ini. Kalau lagi sebulan tak dapat panggilan dari mana-mana syarikat yang ditemuduga, memang jadi minah kilang lah aku. Kata Arina sendiri.

“Kak Nah, nak tanya lah pasal Dato’, bos kita tu. Dia ok ke?” Arina memulakan bicara sambil menjamu selera. Memang sedap masakan di cafeteria ni. Monolog Arina.

 “So far akak kerja dengan Dato’, dia ok. Dia bukan jenis yang sombong. Dia memang seorang yang memahami. Kalau ada masalah, dia akan cuba bantu staf. Tu sebab  semua staf sayang kat Dato’. Cuma kalau part kerja tu, dia memang nak yang sempurna. Perfect. Kalau bincang pasal kerja dia memang tegas sikit . Dia nak kita hormat dia bila bincang tentang kerja.” Lega sikit hati Arina bila mendengar kata-kata Kak Nah itu. Risau juga dia kalau-kalau Dato’  jenis yang sombong dan cerewet.

“And satu lagi, Dato’ ada anak seorang. Lelaki. Dato’ juga.” Sambung Kak Nah semula. Arina menunjukkan muka yang kurang faham dengan kata Hasnah itu.

“I mean, Dato’ ni ada anak lelaki. And anak dia ni pun dah dapat gelaran Dato’.” Arina mengangguk tanda faham.

“Maaf kak, suami Dato’ kerja kat mana.” Tanya Arina bilamana Hasnah asyik bercerita pasal anak Dato’  yang hensem yang menjadi kegilaan ramai wanita. Tidak berminat Arina dengan lelaki-lelaki kaya ni. Cukuplah dia terbabit dengan seorang Dato’ dulu.

Hasnah memberitahu yang suami Dato’ sudah lama meninggal dunia. Dato’ tidak pernah berkahwin selepas itu. Dia banyak menumpukan perhatian pada perniagaan dan anak tunggalnya itu.

Mereka menghabiskan makan tengahari mereka dengan bercerita tentang Dato’ Mahizan. Arina sudah serba sedikit tahu mengenai bos barunya itu.



“Hah, macamana kerja tempat baru. Ada ok?” tanya Mimi selepas Arina menutup pintu rumah. Dia yang baru pulang terus membaringkan diri di atas sofa.

“Ok lah, baru first day kan. Tunggu lah nanti dah seminggu nanti. Baru leh tanya. Sekarang ni semuanya masih baru. Eh, kau tau Mimi....Aku kan apply kerja sebagai kerani, tapi ni diorang offer aku sebagai setiausaha. Kira besar sikitlah jawatan aku kat sana.”  Arina yang tadi berbaring terus bangun bercerita tentang jawatan barunya itu.

Arina berharap dia akan terus disinarkan dengan kebahagiaan. Melupakan segala kepahitan yang dialami sebelum ini. Arina cuba untuk melupakan peristiwa yang pernah berlaku terhadap dirinya.

Haris..........Malam itu Arina bermimpi bertemu semula dengan Haris.....

28 comments:

  1. hish...x kan dato' haris x cari dlm ms 3 bulan ni..teruk betul...tp rsnya mesti akan berjumpa nanti bukan...

    ReplyDelete
  2. x sbr tgk arina jumpa blik ngan haris..
    cpt la upload ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, tengah cuba siapkan bab 9 before cuti raya ni...kalau sempat akan cuba siapkan juga bab 10....;)

      Delete
  3. ermm..best2 tpi pendek laaa....
    n xsabar nak tgk arina jumpa haris..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu bab seterusnya macam mana diorg jumpa ke tak....sorry ye sbb pendek....mmg tengah busy lately ni....;(

      Delete
  4. warrrgghhh... adakah datuk mahizan ni adalah mama kpd Haris? oh no.... makin nak menjauh, makin dekat.... cepat lari arina..... run...run...

    ReplyDelete
  5. yeah akhirnye bab 8 dh ada!! can't wait nk baca bab seterusnya. upload lah cepat2 plz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah Linda...tengah cuba siapkan bab 9 ni...;)

      Delete
  6. Let me guess anak dato tue mesti haris kan. Omg cant wait for the two to meet again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmmm, kena tunggu ye...nanti dah tak surprise...;)

      Delete
  7. Cik penulis, hope anak dato yg dimaksudkan adalah Haris. Waiting for the next n3. tqs.

    ReplyDelete
  8. mula2 igt dato' haris rupanya mak dia..
    rasa mcm pendek tp mmg pendek la..
    smbung cepat ckit yer..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. tule...sorry ye...mmg bz sgt2 lately ni..masih cuba nak upload panjang2 sikit...;)

      Delete
    2. sorry ye....mmg bz sgt2 skrg ni....cuba try upload bab 9 panjang2 sikit ye..

      Delete
  9. cepat2 smbung... nak tau kenapa haris x cari dia... w/pun dia lari, kan haris ramai kaki... excited nak tau.. hihhii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti akan diberitahu ye kat bab seterusnya...;)

      Delete
  10. nama anak Dato' ..... Dato' Haris.... hahaha...

    ReplyDelete
  11. best!! bila nak sambung lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah esok atau lusa ada bab 9 ye...;)

      Delete
  12. Cik author...ble mau sambung????xsabo dah ni...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syuhada, esok atau lusa insyaallah ada new chapter ye...

      Delete